Ervaringen

Share in top social networks!

Scherper onderhandelen:

Na flink wat jaren freelancen, eerst als vertaler en toen als journalist, had ik er genoeg van om altijd maar het gevoel te hebben dat je letterlijk “meer waard” bent. Ik hoopte van Fréderike te leren hoe ik me voortaan wat zakelijker zou kunnen opstellen en mijn inkomen op te vijzelen. Dat vergde een aardige omslag in het denken, zo bleek tijdens de workshop. Van “wat zouden ze me kunnen betalen?” naar “wat behoor ik hiermee te verdienen?”. Van “voor mij tien anderen” naar “ze zijn gek als ze mij niet nemen”. Ze prikt op een vrolijke en nuchtere manier alle smoezen door die freelancers voor zichzelf gebruiken om alsmaar met te weinig geld genoegen te nemen.
De kosten van de workshop had ik halverwege de dag al terugverdiend. Als “casestudy” bespraken we een opdracht waarvoor ik toevallig tijdens de pauze was benaderd, en waarvoor ik nog een honorarium moest afspreken. Met zijn allen berekenden we wat een redelijk bedrag zou zijn; dat bedrag heb ik later gevraagd – en gekregen. Het lag zo’n tweehonderd euro hoger dan ik normaal voor deze klus bedongen zou hebben.

Brigit Kooijman, freelance journalist

Creatief Denken:

Ach, laat ik maar eens kijken wat het oplevert. Dat was zo’n beetje de houding waarmee ik me inschreef voor Fréderike’s workshop ‘Creatief denken’. Want, met -zoals ik – honderden artikelen op je naam, moet je toch wel ‘een stukkie’ kunnen schrijven, zou je denken. Klopt. Maar een mens wil ook wel eens wat anders dan doorgaan met steeds hetzelfde en zelfs op gebaande wegen kun je vastlopen. Ik vond de workshop qua tijd en kosten een te overziene investering. In elk geval zou ik bij de workshop collega’s ontmoeten uit andere takken van schrijfsport. Dat is nooit weg. Dus: op naar de workshop.
Wat ik kreeg, was een pareltje. In een paar uur tijd leerde ik van Fréderike een aantal goed toe te passen, simpele middelen om mezelf van mijn gebaande wegen af te krijgen en in geval van vastlopen, nieuwe paden in het oerwoud van mijn blokkades te hakken. Na afloop vroeg ik me af, waarom ik die middelen niet allang zelf bedacht had. Het antwoord ligt voor de hand: bij gebrek aan creatief denken. Dus die workshop van een paar – ook nog eens gezellige – uurtjes was een schot in de roos en een goede investering.

Karel van Koppen, tekstschrijver/journalist

Zo simpel is het dus eigenlijk, dat creatief denken! En in feite wist ik ook wel hoe ik mijn hersencellen in een creatieve modus moest zetten, maar Frederike maakte het in een middag weer helemaal duidelijk en vanzelfsprekend.

Mary Stottelaar, tekstschrijver, Scriptum communicatie over voeding

Fréderike stimuleert je om je denkkaders te doorbreken. Zo kun je als freelancer bijna elk onderwerp interessant maken voor een hoofdredacteur. Doe alvast deze oefening: vertel minstens veertig dingen over je pen.

Arjo van der Gaag, freelance journalist

Omdat ik wat moeite heb een idee te voorzien van een leuke invalshoek, heb ik de workshop creatief denken bij Fréderike gevolgd. Een inspirerende middag waarin je leert op een andere manier te denken en leert je te verplaatsen in de doelgroep. De opdrachten zijn creatief en onverwacht, Fréderike is kundig, stimulerend, concreet en ze houdt het tempo erin. Na de workshop had ik een hoop nieuwe inzichten en ideeën opgedaan!

Miloe van Beek, Freelance journalist

Individuele begeleiding:

Fréderike Geerdink is naast een ervaren journalist, ook een inspirerende coach. Ze confronteert en motiveert (beginnende) journalisten concrete stappen te zetten in hun journalistieke carrière. Een aanrader!

Diana Vilé, freelance journalist en auteur in Barcelona

Fréderike laat je aan de hand van duidelijke opdrachten van tevoren alvast nadenken over je werk, zodat je alles wat je met je eigen boerenverstand had kunnen bedenken al op een rijtje hebt. Daardoor kun je tijdens de coachingsessie direct verder vanaf het punt waarop je merkt dat je het op eigen houtje niet meer redt en leer je hoe dan ook iets nieuws.
Door de sessies met Fréderike werd me bovendien duidelijk waar ze bij de redactie van een blad wel of juist niet op zaten te wachten. Daarna kon ik betere ideeën voor artikelen bedenken en het gaf me meer  zelfvertrouwen om een nieuwe potentiële opdrachtgever te benaderen.

Rosalinde van Mansum, schrijfster

Laat een reactie achter

*